|
- Info
„Na Początku...” nr 174-175
„Na Początku...”, Rok 11, nr 11-12 (174-175) listopad-grudzień 2003
Spis treści
TEORIA INTELIGENTNEGO PROJEKTU
-
s. 402 — Dariusz Sagan, Michaela Behe'ego koncepcja nieredukowalnej
złożoności
POLEMIKI
-
s. 418 — Eugeniusz Moczydłowski, Racjonalność Kopernika i
Darwina
-
s. 433 — Kazimierz Jodkowski, Racjonalność Kopernika i Darwina.
Polemika z drem Eugeniuszem Moczydłowskim
-
s. 449 — Piotr Bylica, Polemika z artykułem Eugeniusza
Moczydłowskiego "Racjonalność Kopernika i Darwina"
ŚLADAMI NASZYCH PUBLIKACJI
-
s. 478 — Michał Ostrowski, Afera Chorążego
W numerze
TEORIA INTELIGENTNEGO PROJEKTU
- Dariusz Sagan, Michaela
Behe'ego koncepcja nieredukowalnej złożoności.
Kilka lat temu amerykański biolog molekularny, Michael Behe mocno naraził
się ewolucjonistom tym, że spopularyzował koncepcję nieredukowalnej
złożoności niektórych biochemicznych systemów. Takie systemy – jak
argumentuje Behe – są niedostępne dla darwinowskiej ewolucji. Dla
ewolucyjnych biologów kłopot z Behe'em jest taki, że stworzył on problem
tam, gdzie go jakoby nie ma. Artykuł wprowadza czytelnika w koncepcję
nieredukowalnej złożoności oraz w teorię inteligentnego projektu.
POLEMIKI
- Eugeniusz Moczydłowski,
Racjonalność Kopernika i Darwina.
Ten i dwa kolejne teksty poświęcone są analizie złożonych relacji pomiędzy
filozofią, naukowymi teoriami a faktami. Eugeniusz Moczydłowski – jako
doktor nauk przyrodniczych – staje zdecydowanie w obronie nadrzędnej roli
faktów w powstawaniu naukowych teorii. Pokazuje to na przykładzie Kopernika
i Darwina. Ten pierwszy widział słabości dominującego paradygmatu i wskutek
tego rozważył i zaproponował konkurencyjną teorię. Darwin inaczej podszedł
do sprawy: świadomie i konsekwentnie poszukiwał teorii, w której Stwórca
byłby „zbędną hipotezą”. Ateizm Darwina był głównym powodem jego poszukiwań
racjonalnej alternatywy dla stworzenia.
- Kazimierz Jodkowski,
Racjonalność Kopernika i Darwina. Polemika z drem Eugeniuszem
Moczydłowskim.
Metodolog nauki, prof. Kazimierz Jodkowski, dowartościowuje natomiast rolę
filozofii jako integralnego składnika w uprawianiu nauki. Jodkowski podważa
tezę Moczydłowskiego, że głównym powodem zakwestionowania przez Kopernika
geocentryzmu była niezgodność tego modelu ze znanymi wtedy faktami. Zdaniem
Autora było dokładnie odwrotnie: historycy nauki są zgodni, że głównym
motywem działania Kopernika były pobudki filozoficzne (koncepcje
neoplatońskie, które wyznawał), a nie empiryczne. Jodkowski broni również
Darwina przed zarzutem, że w swojej naukowej pracy kierował się
pozanaukowymi, ateistycznymi ideałami. Jest to prawdą, ale niesłusznie ma
mu się to za złe. Zdaniem Jodkowskiego pozaempiryczne źródła natchnienia
mogą być bardzo wartościowe, mogą prowadzić do nowych teorii
naukowych.
- Piotr Bylica, Polemika z
artykułem Eugeniusza Moczydłowskiego „Racjonalność Kopernika i
Darwina”
Autor również broni dużej, może nawet decydującej, roli teorii i
filozofii w nauce. W rzeczywistości nie ma „nagich” faktów czy „czystych”
obserwacji. Każde doświadczenie interpretowane jest przez cały szereg
teorii, które akceptowane są czy to świadomie, czy też milcząco. W
przypadku Kopernika Autor dowodzi, że nie dysponował on żadnymi
przekonywującymi w jego czasach argumentami na rzecz odrzucenia
geocentryzmu. Nie dysponował żadnymi nowymi obserwacjami, które
jednoznacznie wskazywałyby, że to Ziemia się porusza, a nie Słońce. Na
naukowy charakter rewolucji Kopernikańskiej składały się przede wszystkim
przesłanki filozoficzne oraz subiektywne czynniki, jak intuicja czy
przeczucia, które doprowadziły Kopernika do hipotez ad hoc ,
dotyczących względności ruchu czy rozmiarów Wszechświata.
ŚLADEM NASZYCH PUBLIKACJI
- Michał Ostrowski, Afera
Chorążego.
W poprzednim numerze Na Początku... zamieściliśmy omówienie jednego
z artykułów prof. Mieczysława Chorążego, w którym postulował on rewizję
centralnych dogmatów biologii molekularnej. Co bardziej znerwicowani
ewolucjoniści – rzecz jasna nie czytając oryginalnego artykułu z Na
Początku... – zasugerowali Chorążemu, że kreacjoniści spreparowali jego
wypowiedzi. Artykuł przedstawia tę historię oraz wyraża współczucie prof.
Chorążemu, któremu jego koledzy-ewolucjoniści wmówili, że przedstawiamy go
jako sympatyka kreacjonizmu.
|
-
Maj
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | Sb | Nd |
| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | |
|